jueves, 7 de marzo de 2019

MÀQUINES TÈRMIQUES

Els motors tèrmics transformen l'energia d'un combustible en energia de moviment (energia mecànica). Aquesta transformació és produeix en els motors a través d'un conjunt de mecanismes. 

ENERGIA, TREBALL I POTÈNCIA
TREBALL
Quan fem un treball, apliquem una força o més d'una sobre un cos i provoquem o modifiquem el seu moviment.
Per calcular el treball fet, fem servir aquesta formula, on:
W= treball (J)
F= força (N)
s= desplaçament (m)

ENERGIA
L'energia és la capacitat de fer un treball

POTÈNCIA
La potència és el treball fet en un temps determinat. Dóna la idea de la rapidesa en la que es pot fer un treball.
Per calcular la potència fem servir la següent formula:
P= potència (W)
W= treball (J)
t= temps (s)



MÀQUINES DE COMBUSTIÓ INTERNA
El tipus de combustible determina el disseny específic del motor per aconseguir l’alliberament d’energia esperat. Hi ha de dos tipus: 
 → Motors d’encesa per guspira o de cicle Otto
 → Motors d’encesa per compressió o de cicle dièsel
També hi ha diferents solucions estructurals que es diferencien pel nombre de cicles: 
 → A dos temps (2T)
 → A quatre temps (4T)


MOTOR D'ENCESA PER GUSPIRA O DE CICLE OTTO
Resultado de imagen de MOTOR D'ENCESA PER GUSPIRA O DE CICLE OTTO
Nikolaus Otto va disenyar un motor de gas amb peces semblants al motor de vapor.(el nom del motor es deu a ell)
El cicle de funcionament d’aquest motor constava de quatre o fases i va suposar la base del motor d’explosió de gasolina.
La inflamació de la gasolina a l’interior de la cambra de combustió es provocada per guspira elèctrica que es produeix a la bugia.




1er temps: ADMISSIÓ
L’èmbol es troba en el PMS (punt mort superior). La vàlvula d’escapament està tancada, i la d’admissió s’obre. A mesura que l’èmbol comença a baixar, provoca una succió que aspira l’aire de l’exterior, que entra barrejat amb una petita quantitat de gasolina que ha estat polvoritzada per l’injector. Aquesta fase acaba quan l’èmbol arriba al PMI (punt mort inferior).




2n temps: COMPRESSIÓ
La vàlvula d’admissió es tanca, i l’èmbol inicia el seu ascens fins a arribar al PMS. La barreja d’aire i de gasolina assoleix la seva màxima compressió.





3er temps: EXPLOSIÓ
La bugia fa de saltar la guspira per inflamar la barreja d’aire i gasolina. Es produeix una forta explosió i els gasos s’expandeixen i empenyen fortament l’èmbol cap al PMI.







4rt temps: ESCAPAMENT
Quan l’èmbol arriba al PMI, ’obre la vàlvula d’escapament, i els gasos surten a l’exterior empesos per la pujada de l’èmbol. Quan aquest arriba al PMS, aquesta vàlvula es tanca i el cicle torna a començar.




MOTOR D'ENCESA PER COMPRESSIÓ O DE CICLE DIÈSEL


CARACTERÍSTIQUES DELS MOTORS
CILINDRADA
La cilindrada és una característica dels motors que està relacionada amb la potència que pot lliurar i el seu consum.
El volum d’un cilindre (Vc) es calcula a partir del seu radi (r) i de la cursa (c). La cursa és la distància màxima que recorre l’èmbol: entre el PMS i el PMI.
El volum d’un cilindre (Vc) es calcula a partir del seu radi (r) i de la cursa (c). La cursa és la distància màxima que recorre l’èmbol: entre el PMS i el PMI.
La cilindrada del motor (Vt) dependrà del nombre de cilindres (nc) que tingui:


EL MEDI I ELS MOTORS
Els motors de combustió són perjudicials pel medi ambient, per això hem de deixar-los de fer servir i començar a utilitzar motors híbrids (motors que combinen un motor elèctric i un motor de combustió) o millor encara, motors elèctrics que converteixen l'energia elèctrica en mecànica, aquests motors no utilitzen benzina, es carreguen elèctricament. 
A les ciutats, quan hi ha dies de alta contaminació i per fer que hi hagi un impacte menor,  fan que alguns cotxes no puguin circular aquell dia.
Tot i això, volen deixar de fabricar cotxes de combustió i en un futur deixar-los de vendre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario